Situația tinerilor ”NEETs” reprezintă o problemă delicată la nivelul județului Giurgiu, fiind dezbătură în cadrul celei mai recente ședințe de lucru a Comisiei de Dialog Social Giurgiu, desfășurată vineri, 26.07.2024.
Tânărul ”NEETs” este definit ca persoana cu vârsta cuprinsă între 16 și până la împlinirea vârstei de 30 de ani, care nu are loc de muncă, nu urmează o formă de învățământ și nu participă la activități de formare profesională.
Potrivit evidențelor Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Giurgiu, la data de 31.06,2024, la nivelul județului Giurgiu era înregistrat un număr de 210 persoane având calitatea de tineri ”NEETs”.
În cadrul legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, cu modificările și completările ulterioare, sunt prevăzute o serie de măsuri active acordate angajatorilor în vederea încadrării acestei categorii de persoane.
În perioada 01.01.2024 – 31.06.2024, A.J.O.F.M. Giurgiu a încheiat convenții cu angajatorii în vederea subvenționării angajării unui număr de 177 de tineri ”NEETs”.
În România, integrarea tinerilor pe piața muncii reprezintă o prioritate strategică, având în vedere ridicată a șomajului în rândul acestei categorii de populație.
În acest scop, Strategia Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă 2021-2027 subliniază necesitatea de a aborda problema șomajului în rândul tinerilor prin măsuri inovatoare și adaptate nevoilor specifice ale acestora.
Pentru a răspunde acestei provocări, au fost elaborate o serie de pachete integrate de măsuri personalizate, în funcție de profilul tinerilor, în vederea pregătirii și furnizării unei oferte cuprinzătoare de servicii de formare și de ocupare, care includ formarea de competențe cheie și transversale, competențe digitale de bază, competențe culturale și creative, dar și de management al carierei.
În plan european, Strategia Europeană pentru Tineret 2019-2027 stabilește obiective clare pentru reducerea șomajului în rândul tinerilor și promovarea incluziunii sociale.
Pentru că problema tinerilor ”NEETs” vizează și Inspectoratul Școlar Județean Giurgiu, în cadrul ședinței la început menționate au fost prezentate și soluțiile identificate la nivelul acestei instituții pentru continuarea procesului educațional, în vederea dobândirii de competențe de către acești tineri, după cum urmează:
– monitorizarea continuă a frecvenței elevilor și a rezultatelor la învățătură;
– identificarea elevilor cu risc de abandon școlar;
– colaborarea cu autoritățile locale în vederea identificării situațiilor de risc și de prevenire a abandonului școlar;
– implementarea de proiecte cu finanțare externă;
– formarea continuă a personalului didactic pentru promovarea practicilor educaționale specifice prevenirii abandonului școlar;
– monitorizarea acțiunilor întreprinse de unitățile de învățământ pentru prevenirea abandonului școlar prin inspecții tematice.
Inspectoratul Școlar Județean Giurgiu a derulat în ultimii 3 ani școlari o serie de proiecte cu finanțare europeană, și anume: proiecte în cadrul Programului Național pentru Reducerea Abandonului Școlar – PNRAS ( 53 de școli), proiecte prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020 și prin Programul Erasmus+. O parte dintre aceste proiecte vor fi finalizate în anul 2025.
Proiectele urmăresc: reducerea abandonului școlar, creșterea motivației elevilor pentru învățătură, implementarea programului ,,A doua șansă”, dezvoltarea profesională a cadrelor didactice, informarea și consilierea părinților elevilor, modernizarea unităților de învățământ, implicarea comunității locale în procesul educațional.
Aproximativ 250 de tineri ”NEETs” au participant la programul ,,A doua șansă” pentru învățământul primar și secundar inferior, aceștia având posibilitatea de a opta pentru parcurgerea stagiului de pregătire practică de 720 ore, aferente uneia din calificările profesionale prevăzute în nomenclatoarele calificărilor profesionale.
Concluzia ședinței a fost că astfel de proiecte trebuie continuate, cel puțin zonal, la nivelul județului Giurgiu, pentru a califica cât mai multe persoane și a fi evitată situația acordării ajutoarelor sociale.
De asemenea, a fost subliniată importanța implementării învățământului profesional dual, pentru creșterea nivelului de performanță educațional la nivelul județului.