Ședință de lucru a Colegiului Prefectural Giurgiu

Cea mai recentă ședință periodică de lucru a Colegiului Prefectural Giurgiu s-a desfășurat joi, 25.07.2024, și a inclus două teme pe ordinea de zi, după cum urmează:

1. Raportul de activitate al Casei Judeţene de Pensii Giurgiu în anul 2023;
2. Informare cu privire la salubrizarea localităților din județul Giurgiu.

Ședința a fost prezidată de cei doi subprefecți ai județului Giurgiu, Mirel Dragoș Brăgaru și Ana-Maria Voevozeanu.

Prima temă a ședinței a fost prezentată de către directorul executiv al Casei Judeţene de Pensii Giurgiu, Marian Dumitru.
Din cuprinsul acesteia amintim următoarele aspecte:
* Atribuțiile Casei Județene de Pensii Giurgiu:
– stabileşte cuantumul drepturilor de asigurări sociale individuale şi efectuează plata acestora, potrivit legii;
– stabileşte şi plăteşte indemnizaţii şi alte drepturi prevăzute de legi speciale, finanţate din bugetul de stat, în condiţiile legii;
– emite decizii de recuperare a drepturilor băneşti încasate necuvenit şi urmăreşte recuperarea acestora, în condiţiile legii;
– înregistrează şi asigură evidenţa contribuabililor, în condiţiile legii;
– încheie contracte de asigurări sociale, conform legii;
– asigură evidenţa contribuţiilor de asigurări sociale, conform legii, verifică, în condiţiile legii, modul de constituire, virare şi încasare a contribuţiei de asigurări sociale şi dispune, după caz, măsurile ce se impun;
– certifică stagiul de cotizare şi punctajul asiguratului;
– prezintă propuneri pentru fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat şi, după caz, pentru fundamentarea unor indicatori ai bugetului de stat;
– asigură execuţia bugetară şi organizează contabilitatea acesteia.
– întocmeşte şi înaintează C.N.P.P., potrivit legislaţiei în vigoare, contul de execuţie al bugetului asigurărilor sociale de stat în profil teritorial, precum şi al bugetului de stat şi ai bugetului de risc, accidente şi boli profesionale pentru indicatorii repartizaţi;
– organizează şi îndrumă activitatea de expertiză medicală şi recuperare a capacităţii de muncă;
– distribuie persoanelor îndreptăţite, în limita locurilor repartizate, bilete de tratament balnear;
– rezolvă contestaţii, sesizări şi reclamaţii, potrivit competenţelor legale;
– asigură reprezentarea intereselor instituţiei în faţa instanţelor de judecată, potrivit legii;
– organizează şi desfăşoară activitatea de pregătire şi perfecţionare profesională a personalului, prin programe de instruire specifice domeniului de activitate;
– gestionează baza de date privind asiguraţii sistemului public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale şi asigură caracterul confidenţial al acestuia;
– asigură administrarea şi gestionarea patrimoniului propriu;
– îndeplineşte toate atribuţiile privind asigurarea pentru accidente de munca şi boli profesionale la nivelul judeţului Giurgiu.
*În anul 2023 activitatea Casei Judeţene de Pensii Giurgiu s-a desfăşurat pe diverse domenii de activitate, cum ar fi:
– activitatea de stabiliri și plăți prestații;
– activitatea de expertiză medicală;
– activitatea de evidență a contribuabililor;
– activitatea de prevenire a accidentelor de muncă și boli profesionale;
– activitatea de gestiune a biletelor de tratament;
– activitatea de evaluare pensii.
*Principalele obiective urmărite în desfăşurarea activităţii Casei Județene de Pensii Giurgiu, în cursul anului 2023, au fost:
– o reprezentare obiectivă şi competentă a casei teritoriale de pensii în relaţiile cu autorităţile statului, cu alte instituţii publice, cu organizaţiile teritoriale de pensionari, sindicate, patronate, presă;
– o mai bună relaţionare cu beneficiarii şi asiguraţii sistemului public de pensii, prin eficientizarea activităţilor proprii – acordarea de informaţii prompte legate de prestaţiile de asigurări sociale, reducerea timpului de lucru cu cetăţeanul la ghişee;
– îmbunătăţirea modului de realizare a obiectivelor şi a indicatorilor de performanţă;
– respectarea termenelor legale de emitere a deciziilor de pensie naţională şi comunitară;
– încurajarea asigurării facultative a cetăţenilor;
– reducerea, pe cât posibil, a cheltuielilor legate de activitatea instituţiei;
– îmbunătăţirea aplicaţiilor informatice.
De menționat este și faptul că în anul 2023 Casa Județeană de Pensii Giurgiu a continuat să se mențină pe primele locuri la nivel național în ceea ce privește indicatorii de performanță.
La finalul prezentării, directorul executiv al Casei Județene de Pensii Giurgiu a subliniat că în toată această perioadă instituția pe care o reprezintă a avut parte de sprijin permanent şi autorizat al Instituţiei Prefectului, a colaborat în condiţii bune cu celelalte servicii deconcentrate, iar pentru toate acestea salariaţii Casei Judeţene de Pensii Giurgiu adresează mulțumiri şi asigură de o calitate superioară a serviciilor atât în ceea ce priveşte profesionalismul, cât şi operativitatea cu care va rezolva problemele clienţilor săi.

Referitor la cea de-a doua temă a ședinței, potrivit prezentării susținute de către comisar-șef al Comisariatului Județean Giurgiu al Gărzii Naționale de Mediu, Clara Adam, în anul 2023 au fost efectuate controale la cele 54 de UAT-uri din județul Giurgiu, precum și la 12 operatori de salubritate. Controalele au fost efectuate pentru anul 2022, după cum urmează:
1. UNITED WASTE SOLUTIONS SRL;
2. SALSERV ECOSISTEM SRL;
3. ECOGREEN CONSTRUCT SRL;
4. EUFLORAL- ECO SRL;
5. RER ECOLOGIC SERVICE BUCUREȘTI – REBU SA;
6. 3 R GREEN SRL;
7. BRAI CATA SRL;
8. IRIDEX GROUP SALUBRIZARE SRL;
9. SC SERVICII COMUNALE BANEASA SRL;
10. UAT Gostinari- serviciu propriu de salubrizare;
11. UAT Prundu- serviciu propriu de salubrizare;
12. UAT Ulmi-serviciu propriu de salubrizare.
Tot in cadrul controlului tematic au fost verificate și ECO SUD SA –CMID Frătești, SC AGRONOMICA SRL Mihăilești, județul Giurgiu – stație de sortare, precum și ASOCIAȚIA DE DEZVOLTARE INTERCOMUNITARĂ GIURGIU „Management eficient pentru un județ curat” (ADI).
Referitor la respectarea prevederilor legale conform cărora ”Până la data de 31 decembrie 2023, autorităţile administraţiei publice locale ale unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale sau, după caz, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, pe baza mandatului special primit de la unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale membre, au obligaţia ca pentru activităţile de sortare, tratare şi/sau depozitare, prin eliminare, a deşeurilor municipale prestate de operatori numai pe baza autorizaţiei de mediu, să atribuie contractele de delegare a gestiunii activităţii/activităţilor respective”, de precizat sunt următoarele aspecte:
* A fost încheiat Contractul de delegarea prin concesiune a gestiunii serviciului de operare a Centrului de Management Integrat al Deșeurilor Frătești, inclusiv a Stației de sortare și a Stației de compostare, încheiat de ADI „Management eficient pentru un județ curat” Giurgiu cu SC ECO SUD SA.
* Au fost încheiate Convențiile de facturare intre fiecare UAT din județul Giurgiu și SC ECO SUD SA-CMID Frătești, pentru:
– eliminarea, prin depozitare, a deșeurilor reziduale, a deșeurilor stradale, a deșeurilor de pământ și pietre provenite de pe căile publice, a reziduurilor rezultate de la instalațiile de tratare a deșeurilor municipale, precum și a deșeurilor care nu pot fi valorificate provenite din activități de reamenajare și reabilitare interioara și/ sau exterioara a locuințelor la depozitele de deșeuri nepericuloase;
– sortarea deșeurilor de hârtie, carton, metal, plastic și sticla colectate separat din deșeurile municipale în stații de sortare, inclusiv transportul reziduurilor rezultate din sortare la depozitele de deșeuri și/sau la instalațiile de valorificare energetica;
– tratarea aerobă a biodeșeurilor colectate separat în instalațiile de compostare, inclusiv transportul reziduurilor la depozitele de deșeuri și/sau la instalațiile de valorificare energetica.
Cu privire la delegarea serviciului de salubrizare, pentru UAT-urile din zonele I (municipiul Giurgiu) și III (Bolintin Vale, Adunații Copăceni, Bulbucata, Buturugeni, Cosoba, Crevedia Mare, Daia, Găiseni, Gostinu, Grădinari, Greaca, Mârșa, Mihai Bravu, Oinacu, Roata de Jos, Săbăreni, Stoenești, Vânătorii Mici) în prezent se află în derulare procedura de licitație.
La aceasta dată, în municipiul Giurgiu (zona I) salubrizarea este efectuată de către UNITED WASTE SOLUTIONS SRL, iar în zona III de către Asociația ECOGREEN CONSTRUCT SRL și EUFLORAL- ECO SRL, în baza contractelor în vigoare.
Cu privire la respectarea prevederilor legale conform cărora ”Autorităţile administraţiei publice locale ale unităţilor administrativ-teritoriale sau, după caz, subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor, respectiv asociaţiile de dezvoltare intercomunitară ale acestora, după caz, au următoarele obligaţii: […]b)să atingă un nivel de pregătire pentru reutilizare şi reciclare de minimum 50% din masa totală generată, minim pentru deşeurile de hârtie, metal, plastic şi sticlă provenind din deşeurile menajere sau, după caz, din alte surse, în măsura în care aceste fluxuri de deşeuri sunt similare deşeurilor care provin din gospodării”, comisarul-șef al Comisariatului Județean Giurgiu al Gărzii Naționale de Mediu a menționat următoarele :
– procentul de atingere țintă pe județul Giurgiu a fost de 8,15%, iar cel de deviere de la depozitare a fost de 14,47 %;
– au atins ținta doar două UAT-uri (Joița și Prundu), iar celelalte s-au situat sub procentul de 50%.
* Garda Națională de Mediu – Comisariatul Județean Giurgiu a sancționat ADI „Management eficient pentru un județ curat” Giurgiu cu amendă în valoare de 45.000 lei, pentru nerespectarea prevederilor legale specifice.
* Dintre cele 54 de UAT-uri, 18 nu au declarat și plătit taxa la fondul pentru mediu conform prevederilor legale specifice.
La finalul prezentării, comisarul-șef al Comisariatului Județean Giurgiu al Gărzii Naționale de Mediu a spus că părerea sa este că situația se va îmbunătăți, având în vedere implementarea sistemului garanție-returnare, prin care numărul de peturi va scădea semnificativ, mai ales dacă acest sistem va fi bine pus la punct.