Ședință de lucru a Colegiului Prefectural Giurgiu cu diverse teme pe ordinea de zi

Cea mai recentă ședință periodică de lucru a Colegiului Prefectural Giurgiu s-a desfășurat joi, 29 august 2024, și a inclus trei teme pe ordinea de zi.

Prima temă abordată în cadrul ședinței a fost prezentată de către prefectul județului Giurgiu, Florentina Stănculescu, care a vorbit despre Raportul ce cuprinde obiectivele realizate din Programul de Guvernare 2021-2024 în semestrul I al anului 2024.

Pentru elaborarea Raportului, Instituţia Prefectului – Judeţul Giurgiu a solicitat informații de la serviciile publice deconcentrate, de la structurile celorlalte organe ale administraţiei publice centrale, regii sau companii naţionale reprezentative, precum și de la unitățile administrativ-teritoriale și de la Consiliul Județean Giurgiu.

Au fost centralizate date pentru următoarele ministere, reprezentate la nivel județean:

– Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației – cuprinde date raportate de către Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară Giurgiu, având ca obiectiv lucrări de cadastru realizate în primul semestru atât în cadrul P.N.C.C.F. cât și din cadrul P.O.R./P.O.C.I.D.I.F.;
– Ministerul Finanțelor – cuprinde date transmise de către Administrația Județeană a Finanțelor Publice și Biroul Vamal de Frontieră, care au pus accent în acțiunile întreprinse pe îmbunătățirea relației cu contribuabilii și a reducerii timpului de așteptare și pe acțiuni care să ducă la creșterea gradului de colectare;
– Ministerul Economiei – cuprinde date transmise de către Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor privind indicatorii de referință referitoare la activitatea instituției și numărul activităților de verificare specifice;
– Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale – cuprinde date transmise de către Direcția pentru Agricultură Județeană, de Agenția Națională Îmbunătățiri Funciare, care urmărește redarea în funcțiune a infrastructurii de irigații, de Inspectoratul Teritorial pentru Calitatea Semințelor și Materialul Săditor, care are în vedere certificarea calității semințelor și controlul culturilor semincere în vederea certificării, de Agenția de Plăți și Inspecție pentru Agricultură, care urmărește menținerea unui nivel ridicat de procesare a cererilor de plată și eficientizarea controlului administrativ, și de Direcția Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor, care a prezentat date privind aplicarea Programului Strategic în domeniul sănătății animalelor, aplicarea măsurilor de supraveghere și control a bolilor;
– Ministerul Sănătății – cuprinde acțiuni derulate de către Direcția de Sănătate Publică, ce au ca obiective finanțarea sistemului de sănătate și derularea de programe naționale de sănătate, și acțiuni derulate de către Casa de Asigurări de Sănătate, care vizează îmbunătățirea stării de sănătate și creșterea calității vieții, precum și asigurarea necesarului de medicamente pentru populație;
– Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor – cuprinde acțiuni derulate de către Comisariatul Județean al Gărzii Naționale de Mediu, care are realizate mai multe acțiuni decât cele propuse, acțiuni derulate de către Agenția pentru Protecția Mediului, care vizează Programele pentru protecția mediului și cele pentru gestionarea siturilor contaminate, și acțiuni derulate de către Sistemul de Gospodărire a Apelor și Direcția Silvică, care a realizat acțiuni prin Programul Național de Împădurire;
– Ministerul Educației – cuprinde datele transmise de către Inspectoratul Școlar Județean, care urmărește infrastructura școlară și siguranța în școli, șanse egale la educație, și sprijinirea tuturor elevilor și a cadrelor didactice prin stimularea excelenței;
– Ministerul Muncii și Solidarității Sociale – cuprinde date transmise de către Casa Județeană de Pensii, care urmărește, în principal, eficientizarea activității de soluționare a cererilor, acordarea corectă și la timp a prestațiilor către beneficiar, îmbunătățirea sistemului de comunicare și exploatarea sistemului informatic integrat pentru servicii de calitate, și date transmise de către Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială, Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă, care urmărește stimularea creării de noi locuri de muncă și a mobilității forței de muncă;
– Ministerul Culturii – cuprinde date transmise de către Direcția Județeană de Cultură și Grupul de Lucru mixt pentru romi constituit la nivelul Instituției Prefectului, care au în desfășurare acțiuni conform Strategiei Guvernului României de incluziune a cetățenilor români aparținând minorității rome pentru perioada 2022—2027;
– Ministerul Sportului – cuprinde date transmise de către Direcția Județeană pentru Sport și Clubul Sportiv CSM, care au ca obiectiv promovarea unor programe la nivel local și județean, în vederea creșterii bazei de selecție pentru sportul de performanță;
– Ministerul Afacerilor Interne – cuprinde date transmise de către Inspectoratul de Jandarmi Județean, Inspectoratul pentru Situații de Urgență ”Vlașca”, Inspectoratul de Poliție Județean, Centrul de Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog, Serviciul Teritorial al Poliției de Frontieră.

La capitolul Administrația publică au fost centralizate date de la 37 de unități administrativ teritoriale și de la Consiliul Județean Giurgiu. Acțiunile propuse de unitățile administrativ teritoriale sunt legate de modernizarea și extinderea rețelelor de apă, reabilitare, eficientizare energetică și modernizare unități de învățământ, modernizare drumuri locale, eficientizarea serviciilor din primării prin implementarea de programe electronice în vederea reducerii timpului de lucru cu cetățenii. Acțiunile prioritare ale unităților administrativ-teritoriale au fost proiecte de construcții sau modernizări în infrastructura de sănătate, de transport și educațională, proiecte finanțate atât prin programe guvernamentale, cât și europene.

Cea de-a doua temă abordată în cadrul ședinței a fost prezentată de către șeful Birou Monitorizare a Colectării Veniturilor Bugetare din cadrul Administrației Județene a Finanțelor Publice Giurgiu, Florin Nedea, care a vorbit despre implementarea Sistemului național privind factura electronică RO e-Factura.

În debutul prezentării, șeful Birou Monitorizare a Colectării Veniturilor Bugetare din cadrul A.N.A.F. Giurgiu a prezentat câteva informații generale despre Sistemul național privind factura electronică RO e-Factura, care a fost demarat în luna martie 2020 de către Ministerul Finanțelor și Agenția Națională de Administrare Fiscală, în vederea punerii la dispoziția operatorilor economici a unui serviciu electronic pentru emiterea și primirea facturilor.

Sistemul RO e-Factura, alături de celelalte cinci sisteme (SAF-T, RO e_Transport, Ro e_Sigiliu, Ro e_Case de marcat electronice și Ro e_TVA) formează sistemele informatice de interes strategic național (SIISN), cu ajutorul cărora A.N.A.F. si-a propus să asigure creșterea gradului colectării impozitelor și taxelor, respectiv prevenirea/combaterea evaziunii fiscale.

Șeful Birou Monitorizare a Colectării Veniturilor Bugetare din cadrul A.N.A.F. Giurgiu a vorbit și despre principalele beneficii ale facturării electronice RO e-Factura, atât pentru administrația publică, cât și pentru mediul privat, și anume:
– oferă o imagine de ansamblu, în timp real, asupra execuției bugetare și în următoarea etapă a tranzacțiilor în relația relația business-to-business (B2B);
– oferă eficiență și transparență în cheltuirea banilor de către instituțiile publice;
– contribuie semnificativ la creșterea conformării la declarare/plată a T.V.A. la nivel național;
– va fi un sistem interconectat cu celelalte sisteme deținute de statele membre ale U.E. (Italia aplică sistemul din anul 2019, iar Ungaria din anul 2021);
– va contribui la dezvoltarea mecanismului de verificare documentară (desk – audit – control A.N.A.F. – Antifraudă de la distanță) pentru acțiunile de conformare și prevenire;
– elimină vulnerabilitățile vechiului sistem de facturare pe suport hârtie.

Sistemul național privind factura electronică RO e-Factura s-a confruntat însă și cu o serie de dificultăți întâmpinate de contribuabili. Imediat după implementarea în practică, aceștia au constatat și raportat numeroase erori sau probleme de utilizare, astfel că A.N.A.F. a operat îmbunătățiri și a introdus funcționalități noi în sistem. După varianta extinsă a aplicației, a fost introdusă la începutul lunii martie anul curent și o variantă simplificată, ce conține doar 50 de câmpuri (față de cele 160 ale variantei extinse), destinată în special contribuabililor mici sau facturilor cu un număr scăzut de detalii/linii (de exemplu, facturile aferente prestărilor de servicii). În același timp, au fost introduse funcționalități noi, precum transmiterea auto-facturilor sau o serie de restricții ce împiedică trimiterea unei facturi de mai multe ori (dublare), dar și anumite funcții ce permit transformarea și descărcarea facturilor din format .xml în format .pdf.

În ceea ce privește termenul-limită pentru transmiterea facturilor emise, pentru livrările de bunuri și prestările de servicii care au locul livrării sau prestării în România, în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura, acesta este de 5 zile lucrătoare de la data emiterii facturii, dar nu mai târziu de 5 zile lucrătoare de la data-limită prevăzută pentru emiterea facturii în Codul fiscal.

Nerespectarea termenului limită mai-sus menționat constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mari, definiți potrivit legii, cu amendă de la 2.500 lei la 5.000 lei pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mijlocii, definiți potrivit legii, și cu amendă de la 1.000 lei la 2.500 lei pentru celelalte persoane juridice, precum și pentru persoanele fizice.

Netransmiterea de către emitent a facturii în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura, precum și primirea și înregistrarea de către destinatari a unei facturi fără a fi respectate prevederile OUG nr.120/2021, constituie contravenție și se sancționează cu amendă egală cu 15% din valoarea totală a facturii.

”Sistemul național privind factura electronică RO e-Factura este încă în lucru, acesta poate și va fi îmbunătățit, dar până acum au fost făcuți pași importanți în vederea îndeplinirii obiectivelor propuse”, a precizat, la finalul prezentării, șeful Birou Monitorizare a Colectării Veniturilor Bugetare din cadrul A.N.A.F. Giurgiu.

Cea de-a treia temă abordată în cadrul ședinței a fost prezentată de către directorul executiv al Direcției Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor Giurgiu, Andrei Darie, care a vorbit despre activitatea specifică derulată în anul 2023.

Atribuțiile principale ale D.S.V.S.A. Giurgiu sunt acelea de a organiza întreaga activitate sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor şi de a răspunde de aplicarea legislaţiei sanitare veterinare în domeniul apărării sănătăţii animalelor şi a sănătăţii publice veterinare, siguranţei alimentelor de origine animală şi non-animală, protecţiei şi bunăstării animalelor şi protecţiei mediului.

De asemenea, D.S.V.S.A. Giurgiu supraveghează şi controlează, în conformitate cu prevederile normelor sanitare-veterinare în vigoare, producerea, depozitarea, transportul, comercializarea şi utilizarea biopreparatelor, medicamentelor, aditivilor furajeri, furajelor medicamentoase şi a altor produse de uz veterinar, pe teritoriul judeţului Giurgiu.

În anul 2023 au fost declarate 47 de focare de Pestă Porcină Africană, fiind acordate despăgubiri pentru 16 focare. Valoarea animalelor despăgubite a fost de 53.618 lei. Totodată, a fost depistată leucoza enzootică bovină (la 27 de capete), despăgubirile acordate fiind de 138.330 lei.

În cadrul Serviciului Control Oficial Siguranţa Alimentelor a fost realizat un număr de:1.734 de controale, dintre care 1.038 în domeniul siguranței alimentelor de origine animală și 696 în domeniul siguranței alimentelor de origine non-animală, fiind aplicate 76 de amenzi în valoare de 702.000 lei

În anul 2023, în domeniul sănătății animale, D.S.V.S.A. Giurgiu a emis un număr de 12 autorizaţii sanitare veterinare, 69 de înregistrări sanitare veterinare și 8 înregistrări exploataţii de tip A , iar în domeniul siguranței alimentelor a emis 66 de autorizaţii sanitare veterinare şi 368 de înregistrări sanitare veterinare.

Nu în ultimul rând, D.S:V.S.A. Giurgiu a monitorizat 827 de transporturi prin sistemul TRACES și 7.188 de transporturi produse de origine non-animală prin Punctul de control desemnat Giurgiu (Punctul de Trecere Frontieră Giurgiu), prelevând 3 probe pentru analiză la suspiciune (legume, fructe).